tirsdag den 1. juli 2014

Boys month - skjorte i liberty


Så skydes Boys Month igang!

Det er Christine med bloggen Frk. Turkis, der har taget initiativ til at sætte fokus på de stakkels drenge, der alt for ofte overses, når der produceres ved maskinerne. Dette sker i høj grad hjemme hos os. Det er sjældent, at det bliver til andet end joggingbukser eller en t-shirt til den arme dreng. Han elsker hjemmesyet tøj og har ofte idéer til, hvad han godt kunne tænke sig - og oftest er det faktisk joggingbukser og t-shirts.. Det må dog være muligt, at sy tøj til drenge, der ikke er helt så kedeligt også.

Her på denne blog skal Boys Month bruges til at komme ud af starthullerne og få produceret noget drengetøj. Der vil komme både klassisk drengetøj (som jeg bedst kan lide) og også noget med mere farve på (som er sønnens favorit). Det første jeg vil vise er ikke syet i denne uge, men har været en favorit gennem længere tid. Mønstret er en hel klassisk sommerskjorte uden krave og med korte ærmer.

It's now Boy's Month!

Christine from the blog Frk. Turkis, has launched Boy's Month as a way to focus more on crafting for boys. You can find so many great ideas for girls in the blogossphere - but the poor boys are often neclected - thats also the case in my home. I love to make little dresses for my girls and clothes for me, but find it harder to muster enthusiasm for making t-shirts and sweatpants which is what my son always asks for.

I will use Boy's Month as a push into making more clothes for my son. I will feature both classic clothes for boys (which I prefere) and more colourfull clothes (which my son preferes). The first make I will show is actually not made this week, but has been a long time favorite. The pattern is a classic plain shirt for summer - without collar and with short sleeves.



Jeg valgte de korte ærmer, da jeg kun havde 70 cm stof og det er lige netop nok til denne skjorte i str. 6 år. Skjorten er enkel at sy, da der hverken er krave, ståkrave (hvad hedder det stykke som understøtter selve kravestykket?)eller manchetter. Halsåbningen er afsluttet med en belægning. Mønstret er fra Hanne Medoms bog med børnetøj str. 4-10 år og stoffet er lækkert libertystof i mønstret Toms Jets.

Hvordan har I det med belægninger? Jeg prøver helst at undgå dem og evt. afslutte med skråbånd istedet, da der så ikke er belægninger, der flaprer ud - så irriterende!

I chose the short sleeves out of necessity. I had only 70 cm of fabric and that was just enough for a shirt size 6. The shirt is really an easy sew since there is no collar, standcollar or plackets. The neckline is finished with a facing. The pattern is from the book by Hanne Medom with clothes for children size 4-10 years and the fabric is from liberty and is called "Toms Jets".

How do you feel about facings? I try to avoid them and use biastape instead. I hate facings curling to the outside of the clothes - so annoying!



Jeg synes det største dilemma i forbindelse med syning af børnetøj er, at kombinere børnenes holdninger til hvordan tøjet skal se ud, med mine holdninger til farve, kvalitet og udformning. På den ene side gider jeg ikke sy tøj til børnene, som de ikke gider gå i - på den anden side har jeg heller ikke lyst til at sy tøj, som jeg synes er hæsligt.. Hvordan løser I dette problem? Det var så meget lettere at sy til børnene, da de ikke havde meninger om tøjet..


I have been sewing for my children since I took up sewing again after my eldest daughter was born and find it quite hard to compromise the childrens idea of the design of the clothes with my opinions on colour, quality and design. I don't want to sew clothes for the children they will never wear - but I can't bring myself to make clothes that I don't like.. How do you solve this problem? It's so much easier to sew for babies without opinions on designs:)

Fabric: Liberty "Toms Jets" - from Ebay
Pattern: Hanne Medom (book)

Happy sewing

8 kommentarer:

  1. Ej, hvor er det en skøn skjorte - ja, og fantastisk stof.
    Mine drenge har næsten kun hjemmesyet tøj og so far har jeg ikke lavet noget de ikke vil bruge - det er kun, hvis tøjet ikke passer ordentligt at de ikke vil have det på og det er jo klart at man ikke løbe i bukser, der er for store. Jeg har ikke så meget pynt på tøjet (applikationer m.v.) men vælger noget fint stof i god kvalitet - og print som både jeg og drengene kan lide.
    Bedste hilsner herfra - og skønt, at du har lyst til at være med i BM2014 :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved heller ikke hvor det kommer fra - igår sagde min søn, at han ikke kunne lide striber.. Hvordan er det muligt ikke at kunne lide striber? Overdosis af striber gennem lang periode af livet måske:) Tak for det gode initiativ. Det må kræve en del arbejde.

      Slet
  2. HVor er det en fin skjorte! :-)

    SvarSlet
  3. Eeeeej hvor er den fed. Elsker det stof, men har desværre ikke kunne finde det nogen steder!! Så lækker.

    SvarSlet
  4. Hvor er den fin. Liberty print med flyvemaskiner er da et meget godt kompromis ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja denne skjorte er vi heldigvis enige om er pæn:)

      Slet